VS 10 ZPH

Îl aveam pe cel albastru, primul, pe butuci în curte, dar oricum dezamăgit de starea sa şi de faptul că e RM, l-am planificat spre vînzare.

Apăruse pe forum un anunţ de vînzare care mi-a atras atenţia: un TRS bun, în stare foarte bună. Într-o duminică. Am sunat proprietarul, Ştefan din Bucureşti (nu de la Bărbuleşti 🙂 ) am cerut ceva detalii suplimentare şi… mă cam pornisem să îl iau.

A trebuit să fac un drum la bancă să reînnoiesc împrumutul ce-l aveam, …cam un salariu de acum.

După trei-patru zile, cu banii în buzunar şi cu un prieten, ne-am suit în microbuzul de Bucureşti.

Am găsit maşina aşa cum mă informasem şi o văzusem în poze. Cu o zi înainte fusese văzută de neica Bogdan Lascu, care-mi confirmase că e într-o condiţie foarte bună. Într-adevăr, nu prea avea rugină, mulţumită aacoperirii cu un strat de smoală de nouă, avea ceva urme de parcare de Bucureşti… în rest, motorul nu făcea gălăgii, nici măcar ţăcănit de culbutori, evacuare etanşă, fără bătăi pe la roţi….

Am bătut palma şi l-am luat.

De cum am plecat de acolo şi cum încă nu le cunoşteam aşa bine, nu mergea turometrul şi nu ţinea ralantiul. Amîndouă din cauza unei nenorocite de siguranţe care alimenta turometrul şi electrovalva, plus ceva gunoaie prin carburator.

L-am alimentat şi am purces acasă, fără a avea cea mai mică problemă, bătaie suspectă sau altele, în cîteva ore întîlnindu-mă cu amicii şi surprinzîndu-i ce maşină bună mi-am luat… fără rugină, fără gălăgie, cum fuge şi ce frîni are…

Acelaşi efect l-a avut şi la locul de muncă de atunci.

Arăta bine dihania, adică un TRS normal, vişiniu cu bandouri. Nimic deosebit:

DIGITAL CAMERA

I-am mai montat o pereche de praguri de fibră, arăta chiar binişor, stătea mîndră înaltă de suspensii care erau în stare bună. Motorul trăgea într-o nebunie, doar cutia de viteze avea prostul obicei de a sări din marche-arriere. Era confortabilă, silenţioasă, avea un fel de audiţie… o maşină bună de care eram mulţumit şi mîndru.

Şi am folosit-o, pînă într-o bună zi cînd m-a pus dracul s-o vînd, deştept al dracului, taman la un ţigan.. deh, prieten pe atunci, şi în rate. Rate care, mulţumită seriozităţi individului din rasa de culoarea cacatului, m-a băgat în biroul de rău-platnici, din care cauză am impedimente şi azi…

Ţigan care, a ţigănit-o. I-a umplut parbrizul şi plafonul de cruci şi icoane, lampe albastre prin bord, iar s-o întreţină pentru el însemna să-i şteargă bordul cu buretele siliconat…

Într-un tîrziu, pentru că aveam un morman de fiere bune, mi-am recuperat-o. Cînd am luat-o, era destul de catastrofată. Deşi trecuse cu ea printr-o bătaie, minţindu-mă ţigăneşte că a căzut o şufă de pe un stîlp…

P1070739   P1070740P1070743   P1070744

M-a încurajat că aveam destule piese bune, unele noi, plus că încă se prezenta bine la tabă, nu avea aproape de loc rugină, şi încă era în acte pe numele meu.

Şi m-am apucat să o fac….

Am dezechipat-o de interior şi geamuri şi m-am apucat să o curăţ de lacul de suprafaţă. Am reuşit, am ajuns la şpriţ-chitul alb de fabrică.

Am dus-o pe la tot felul de meşteraşi să o vopsească… dar atunci cînd te bucuri la ieftin, ieşi mai scump. Mi-a venit mintea la cap şi am dus-o la un atelier de tinichigerie bun, serios.

Şi… a costat undeva la 2600 lei, dar s-a meritat. Făcută, completată, chituită, vopsită cum am vrut eu:

Imagine0271   Imagine0272

Ei, de-acuma, urmează trebuşoara. După cum se vede, a trebuit să îi remontez sticlăria. Am purces la Iaşi, am dibuit un atelier specializat şi autorizat şi am tras folie. Nu oglindă, nu transparentă. Uşor fumurie, să filtreze razele UV, dar nici să să nu creeze dificultăţi la vizibilitate. Şi într-adevăr, ulterior s-a simţit diferenţa. Pe unde a bătut soarele prin parbrizul netratat suprafeţele interioare au avut de suferit, dar în schimb nici o problemă unde a protejat folia.

102_0301 

După cum se vede, pe spate i-am pus geamuri custode, care se deschid, pe faţă macaralele originale, cu plan în viitor să-i pun geamuri electrice. Am motoraşele, am butoanele, trebuie doar căblăraia şi manopera.

Bineînţeles că s-a bucurat de remontarea fiecărui element optimizat, restaurat sau chiar nou. Am ales vreo trei zile ce mînere de deschidere  a uşilor să îi pun, mi se părea că nu toate pe care le aveam arată aşa bine…. dar cu una, cu alta, mai cu o triplă modificată prin lipirea directă a firelor, mai cu o pereche de faruri originale franţuzeşti… din faţă în spate, la partea de exterior, a ieşit bine.

Instalaţia electrică a fot cel mai rapid de rezolvat. Nu a necesitat reparaţii, doar am optimizat-o puţin. Am montat un bloc de siguranţe modern, am folosit triple cu cabluri lipite direct pe plăcuţă.

1070734   Exif_JPEG_422

Ei bine, caroserie avem. Asta trebuie plimbată stînd pe ceva. Deci, suspensia.

Puntea spate s-a bucurat de o pereche de tuburi noi, trase printr-un set de bucşe noi. Inclusiv cea centrală.

Exif_JPEG_422

Numai rulmenţi au rămas, deoarece aceştia nu aveau probleme şi oricum, se pot schimba uşor şi ulterior, asta făcînd parte din mentenanţa generală a unui autoturism.

După ceva chinuială, nu prea multă totuşi, cu nimeritul egal din barele de torsiune, bare de CS (camionetă), care asigură o suspensie mai tare faţă de cele standard pentru versiunea autoturism,

dscf4077hb5

După siliconarea caroseriei sub rezervor, spatele era rezolvat.

Am schimbat circuitul de benzină prin inversarea circuitului tur-retur. Pentru că exista acolo un furtunaş de cauciuc cu un filtru cam terminate…

Trenul de rulare din faţă s-a bucurat de dublarea lamei de flexiune. Adică am montat două în loc de una. Şi efectul ulterior s-a simţit, se înclină mai puţin în curbe, fără a umbla şi la amortizoare, care rămîn să-şi facă treaba lor la hopuri. Am tras cîte doi rulmenţi cu ace la fiecare capăt al braţului inferior faţă, braţe recuperate aproape noi, tubul avînd inteligent montat deja cîte un gresor… Nu mai spun că şi pivoţii, toţi patru, au fost noi.

102_0310 2011-08-06 12.17.32 

Bineînţeles că şi fuzeta a primit rulmenţi noi, cît şi tiranţii superiori, tot noi.

Singura neatinsă a fost caseta de direcţie, care se prezenta într-o stare impresionant de bună. Oricum, am două seturi de capete de bară în rezervă, noi.

Bun… acum poate rula impecabil. Deci montăm cutia de viteze, pentru a putea monta etrierii faţă, discurile perforate şi planetarele. După ce am pus cutia, o cutie 5 trepte ro, am montat etrieri curăţaţi cu garnituri noi şi apoi şi revizie circuit de frînare prin spălare cu alcool tehnic, aerisitoare, lichid, plăcuţe frînă serviciu faţă-spate noi, reglare frînă de mînă, şi gata, avem frîne impecabile, cu astea nu-i de joacă!

Schimbătorul de viteze a suferit o modificare, nu neapărat optimizare, dar o chestie care oferă o altă senzaţie în conducere: i-am modificat poziţia de pivotare. L-am înălţat, cum s-ar spune. Acum are o cursă mai mică decît standard, deşi mai rezistivă, dar totuşi aproape nesesizabil.

Planetarele au primit capete noi, cu burdufurile şi vaselina noi, corespunzătoare.

2011-10-08 12.08.44   2011-10-11 15.45.45   2011-10-08 12.09.04

Cutia ulterior, nu m-a trădat, funcţionează ireproşabil. Nu cîrîie nu sare.

Bun! Acum poate rula, are frîne. Dar cum o punem să mearegă? Trebuie motor.

Motor… nou, bineînţeles. Cum facem? Numai bine vinde un oltcitist un bloc motor nou-nouţ, cu arbore nou franţuzesc, cu cuzineţi cu umăr,

2011-10-12 14.21.27

bonus la el un set motor Ederlain, cu pistoane PdC cu plăcuţe de invar. Ha! mănînci calule ovăz?

2011-10-26 15.25.31   2011-10-26 15.16.56 2011-10-26 15.16.38

Alţi 1500 lei, dar s-a meritat…

Cu alţi 100 lei punem şi setul de segmenţi noi, nu?

2011-10-26 15.18.48

Aşa… acuma, miez şi parte motrică e impecabilă. Trebuie astupate cu chiulase. Cumpărate preventiv mai demult, noi şi alea, alţi 200 lei, cu set de supape, tot nou. Nu punem şi semeringuri de supape tot noi? Cum nu, nu-i păcat? Simeringurile astea de supape nu le fixăm cu opritoare? ba daaa! şi iaca, alţi bani… dar s-a meritat.

Aşa că… supapa la locul ei, pastă pe capăt şi frecat la mînă… pînă se aşază la locul ei. Bineînţeles, fiind totul nou, alezatul ăsta a fost mai mult formal. În 2-3 minute îşi făcea cei 1,5 – 2 mm de suprafaţă de contact.

2011-10-28 09.36.55   2011-10-28 09.39.23   2011-10-28 09.47.21

Singurele lucruri pe care nu le-am mai pus noi, au fost arcurile supapelor, care nu au moarte, cît şi culbutorii, care deşi folosiţi i-am ales să fie impecabili, cît şi axele cu came, la fel de impecabile. Fiind singurele piese în mişcare, oricum sunt piese uzabile, care se pot verifica şi înlocui şi ulterior…

Bineînţeles că s-au montat simeringuri noi peste tot, siliconice roşii, iar la etanşarea axelor culbutorilor am renunţat la metoda clasică a oringurilor şi am pus direct silicon pastă. Mult mai bun. Silicon care a mers şi la capacele culbutorilor şi oriunde a fost nevoie şi s-a putut folosi, gen tuburi retur ulei.

Imagine0302

Carburatorul fusese nou cumpărat tot de mine, tot pentru maşina asta, cîndva…

DIGITAL CAMERA

La ambreiaj, punem un disc aproape nou, folosit tot de mine la altă maşină, rulment de presiune cu şaibă, şi o bucşă pentru axul de priză a cutie din bron. Din păcate, deşi se face din bronz grafitat pentru a asigura autoungerea, a fost bronz… simplu. Ulterior făcea o mamă de gălăgie… Acolo o să montez un rulment cu ace de la ceva motocicletă, umplut cu vaselină şi etanşat cu un simering de la ceva scuter.

2011-12-14 13.02.24

În rest, carenajul motor a fost curăţat şi vopsit. Pe lîngă efectul estetic, e şi un bun marotr al scăpărilor de ulei.

Exif_JPEG_422   Exif_JPEG_422

Compartimentul motor trebuia revopsit, dar ce te faci că nu toate vopselele rezistă la temperatură? ..vopsim cu silicon. Roşu. Rezistent la temperatură, la benzină, şi la umeze

ală. Aşadar, curăţat, şlefuit, aplicat.

102_0303   2011-10-06 12.23.23

Buunn… motorul este asamblat, cu ulei şi filtru nou în el, bujii noi „calde” cu patru electrozi,

2011-12-17 15.04.06  2011-12-17 15.03.47   2011-12-17 15.05.11

Acum îl suim pe maşină şi… facem proba!

Ei bine… ce se întîmplase? Supapa de descărcare de sub filtru, stînd mult timp, fiind unsă la montaj şi cu praful din atmosferă, se blocase.

2011-12-22 15.46.45

După remedierea problemei, mai facem o probă…

…şi după rearanjarea corectă a distribuţiei…

UUURRRAAA !!! Merge! Probă la deal la vale, motorul trage, cutia merge, frînele opresc. Bun !

Dar ca să putem merge fără a trezi tot satul, avem nevoie de un eşapament la bobocul ăsta de motor. Bineînţeles, nou. Din faţă în spate. Puştile, Y-ul, intermediara.

2012-03-16 11.41.41   2012-03-16 11.40.50

Montat restul de detalii pe acolo, gen cablu de acceleraţie, alternator sau cablaj motor… şi gata, putem monta farurile şi bara faţă. Este încheiată, după alte detalii ca pedale, contact, etc. o dăm la ITP, aşa cu interiorul nemontat. Pe care îl trece irefutabil eu însumi solicitînd expres testarea sa în toate modurile, ca să ştiu ce am făcut şi ce mai este sau trebuie corectat. Verdictul? „cam nimic, e bine… doar pune-i interiorul şi obligatoriu centurile!”

Aşadar, în aprilie 2012, după cîţiva ani de muncă,… era din nou la stradă. Perfect funcţională şi legală.

2012-04-12 15.47.31

Bun…dar parcă lipseşte ceva la aspect… păi avem jante! Tragem anvelope bune aproape noi, şi…

2012-04-21 17.00.16   2012-04-19 12.52.35

GATA.

Din mai 2012 era la stradă, la caroserie, rulare, frîne, electrică, motor – recondiţionată optim.

Şi am mers destul timp cu ea aşa, cu tabla foarte la vede. Inclusiv un drum de Bucureşti, şi fără capitonaje.. vibrează şi uruie ca o conservă în şuturi pe asfalt.

Se cerea interior, neapărat. Dar nu aşa la mişto, ci se cere ceva deosebit, dar mai ales izolator fonic şi termic. Ce? Feltru de mobilă şi mochetă roşie. Cu care s-au capitonat portierele şi podeaua. Iar bordul a fost reîmbrăcat în piele sintetică bej.

2012-11-02 13.23.38   2012-11-02 13.25.19

GEDSC DIGITAL CAMERA   GEDSC DIGITAL CAMERA

= Acum mai am foarte puţin de lucru la interior, regîndesc consola centrală şi audiţia. =

Reclame
Categorii: OLTCIT | 1 comentariu

Navigare în articol

Un gând despre „VS 10 ZPH

  1. Constantin

    Felicitări, sunteți un meseriași și un povestitor desăvârșit!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s

Blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.

%d blogeri au apreciat asta: