Operaţie în maţe de IJ

Tocmai ce primisem ceva piese vechi şi noi, şi cu ce mai aveam celelalte noi de mai înainte, m-am apucat să desfac stînga motocicletei.

M-am apucat pe miercuri, iar la marele fix luni începuse să dea semne de boală ambreiajul… Desfăcînd, am descoperit trei din cele cinci piuliţe ale arcurilor ambreiajului căzute prin baie, două arcuri strîmbe, la care mă aşteptam, deoarece la una din porniri ceva freca urît tare în capacul motorului…

Din păcate, am uitat să fac poze la momentul desfacerii.

Am demontat pe rînd:

– slăbit cu tubulară de 17 şurubul pinionului lanţului primar, de pe ambielaj,

– desfăcut capacul şi arcurile ambreiajului, scos tot ansamblul ambreiaj, desfăcut cu cheia de 22 piuliţa pe invers a axului cutiei

– scos împreună pinionul de pe ambielaj şi oala ambreiajului, pentru că sunt ţinute de lanţul primar

– scos semiluna de pornire.

– scos rulmentul de sprijin ambielaj. Mi s-a părut a fi necesar.

– scos simeringul de etanşare amestec, pe care un dobitoc îl montase invers !!!

Şi obţinem un spaţiu de joacă curat…

Apoi, purcedem la procurarea de piese noi. Simeringul de etanşare, rulmentul de pe ambielaj, rulmentul din oala de ambreiaj, simeringul axului de pornire. 35 de lei în total, din care 15 doar simeringul axului de pornire. Asta e…

Ne apucăm de montat…

Primul lucru, înlocuim semiluna de pornire. Ca regulă la IJ, primii dinţi sunt mîncaţi.

Ordinea în care vine montată: flanşa de protecţie, semiluna pe ax băgată cam forţat, arcul pe semilună, arcul cu capătul în carter, rotit la maxim, introdus axul pînă la capăt.

   

Urmează lucrarea la ambielaj.

Simeringul are cotele A 25 x 52 x 10, însă e o idee mai mare pe exteriorul lui şi trebuie puţin frecat de smirghel ca să intre pe carter.

Rulmentul este 6304 R

Ordinea în care vin montate

   

Examinăm oala ambreiajului. Cea scoasă are dantura lanţului incredibil de uzată, aşa că o schimbăm cu alta, folosită dar foarte bună. Plus că cea veche are dinţii de pornire mai rari şi foarte uzaţi, iar cea nouă are dinţi mai deşi şi chiar în stare foarte bună.

Schimbăm şi rulmentul oalei, este 6004 RD

    

Se montează la locul lor pe axul cutiei, şaiba de sprijin a arcului pinionului de pornire – are locaşul ei pe flanşa cutiei, arcul pinionului de pornire, pnionul de pornire, bucşa în oală şi oala pe ax.

Lanţul primar vechi lîngă cel nou de pe ambalaj… ochimoetric nu se observă diferenţă, însă motat, este.

Putem pune lanţul primar pe oala ambreiajului, odată cu pinionul de pe ambielaj, urmărind orientarea corectă a canalului acestuia pe pană. Sub piuliţa pe invers a pinionului ambreiajului se pune o şaibă anume, stelată.

 

Am renunţat la plăcile tipul original de textolit şi am montat plăci anume pentru IJ, care sunt însă altfel, mult mai bune. Au miez cu dinţii de pe exterior metalice, materialul de ferodo fiind aplicat pe acesta (dreapta sus, restul de piese sunt pentru alţi prieteni motociclişti)

Urmează deci montarea ambreiajului propriu-zis. Prima care se introduce este placa metalică care are un şanfren anume, cum se vede, prima din stînga sus. (şanfrenul vine spre cutie, pe capătul pinionului) Apoi alternativ, o placă cu dinţi exteriori, una cu dinţi interiori… pînă se umple.

Plăcile metalice ar fi de preferat să mai aibă acea textură punctată pe ele. Dacă sunt lucite albăstrite, ambreiajul va funcţiona, dar nu optim, şi oricum e un semn de încingere, cineva n-a fost tocmai cuminte şi/sau atent cu ambreiajul…

Ultima placă care se montează e tot una metalică, pe care se va sprijini capacul discurilor. De ce punem pe ultima tot metalică? Pentru că altfel ar fi şi capacul parte care lucrează, deci se va uza, şi nu vrem asta, nu?

 

Am montat arcuri recuperate de pe un Jupiter. Zice-se că sunt ceva mai tari decît cele de Planeta… În stînga se vede ceea ce am montat, în dreapta se vede ceea ce am scos: arcuri îndoite, piuliţe bulite…

 

A trebuit să-mi confecţionez şi un „device” anume pentru piuliţe:

Aşa arată tot ansamblul, cu toate cele necesare înăuntru.

Acum se poate închide cu capacul, sub care se pune garnitura BUNĂ şi simeringul axului de pornire, care are cotele A 24 x 36 x 8. Nu trebuie ajustat. Are şi rizurile de aruncare a uleiului înapoi, în direcţia corectă. Nu că ar fi axul de pornire în rotaţie permamentă… Peste simering vine distanţierul pedalei de pornire, care şi acesta poate fi ajustat în grisime, după preferinţe.

    

Capacul îl strîngem cu şuruburi anume, M6 cu cap inbus. O soluţie mai bună de atît, eu nu văd. Şi, ca să nu zică cineva că nu facem treaba cît se poate de bine, folosim cheia dinamometrică…

  

Pentru o funcţionare ireproşabilă, va fi nevoie de uleiul de transmisie, nu? Pe cel vechi l-am golit chiar ca primă operaţiune la demontare. Luăm buşonul de golire de pe burtă, îl curăţăm bine, căutăm o garnitură de cupru pe mărimea lui pe care o decălim prin înroşire în flacăra aragazului pînă aproape se face albă şi scufundarea rapidă în apă rece. Dacă înainte garnitura era tare, acum va fi moale ca un carton…

   

Uleiul de transmisie prin buşonul de umplere

 

Asta e cutia, partea stîngă, cu toate echipate în ordine de mers.

…şi cam asta e. Nu a rămas decît pornirea motorului, reglarea tijei împingătoare din dreapta, şi, LA TESTE!

Reclame
Categorii: MOTO | 11 comentarii

Navigare în articol

11 gânduri despre „Operaţie în maţe de IJ

  1. pedros

    Si totusi iti lipseste o piesa si anume, flansa de protectie din spatele arcului de la semiluna.

    • Uită-te mai bine la poză şi o să o vezi! e piesă gri pe cîrpă gri, şi de-aia e mai greu de observat.
      De altfel, am şi menţionat-o înainte de poză…

  2. schumydan

    si totusi de ce nu ai pus semering dublu lat in locu la cacanaria aia de semering subtire si saiba distantiera?

    • Pentru că aici la mine e mai „sat” decît la tine. Cu mare noroc am găsit un simering să se potrivească acolo, deşi îşi umplu magazinele cu simeringuri inutile, pe care se pune praf de ani de zile… ş-apoi se mai plîng că nu merg afacerile. Deh, romîni!

  3. schumydan

    iti trimeteam eu unu nou,original, daca n-ai zis ce sa iti fac

  4. Pingback: CYKA (Suka, sau Căţaua) | racitcuaer

  5. technoart

    Va salut sunt din Bacau si posesor de IJ56,cautand pe net piese pentru el am gasit acest site foarte interesant cu informatii utile si poze foarte explicite.Am vazut ca ati gasit piese noi si din poze seamana cu ale mele.Ma puteti ajuta si pe mine cu piese noi?Mi-ar trebui semiluna (are trei dinti tociti),pinionul,ferodouri ambreiaj cauciucuri pedale si probabil multe altele.multumesc anticipat ptr raspuns.

  6. Răzvan

    Salut, am descoperit si eu site-ul tau. Am o întrebare: ce scule ai folosit pentru a scoate rulmentul si simeringul?
    Vreau să înlocuiesc simeringul respectiv si nu as vrea să desfac motorul in 2 pentru a ajunge la el. Eu am un IJ49 dar acolo este similar.

    Multumesc frumos!

    • Paremi-se că am stricat coroana bilelor și am agățat cu ceva presă. Oricum, trebuie improvizată o presă dintr-un platband, cu 2 dinți și un șurub. Cel mai simplu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s

Blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.

%d blogeri au apreciat asta: